Bart Wallet, welbekend van de historische column in de Benjamin en andere bijdragen, is benoemd tot hoogleraar Joodse studies aan de Universiteit van Amsterdam. Het is de eerste voltijds leerstoel voor Joodse geschiedenis in Nederland. In maart nam hij deel aan het Benjamin debat - Joden en de Nederlandse politiek. Hieronder het persbericht van de UvA.
Dr. Bart Wallet is benoemd tot hoogleraar Joodse studies: vroegmoderne en moderne Joodse geschiedenis, in het bijzonder in Amsterdam, aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. De leerstoel is ingesteld in samenwerking met en met steun van de Stichting Menasseh ben Israel Instituut. Dit instituut is een academisch samenwerkingsverband ter bevordering van Joodse Studies tussen het Joods Cultureel Kwartier, de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. Met de instelling van de leerstoel, de eerste voltijds leerstoel voor joodse geschiedenis in Nederland, draagt de UvA bij aan de versterking van de joodse studies in Europa.
Historicus Wallet is gespecialiseerd in de Joodse geschiedenis, in het bijzonder vroegmodern en hedendaags Nederlands Jodendom. Hij houdt zich onder meer bezig met vroegmoderne Jiddische geschiedschrijving, integratiebeleid voor Joden in de Nederlandse samenleving, Joodse begrafeniscultuur, naoorlogse wederopbouw van het Nederlands Jodendom, de plaats van Joodse religieuze rituelen in seculariserende samenlevingen en het gebruik en de transformatie van de genres lukhot (Jiddisch-Hebreeuwse almanakken), sidurim en makhzorim(gebedenboeken).
Als hoogleraar Joodse studies gaat Wallet zich in onderwijs en onderzoek vooral richten op de geschiedenis van de Amsterdamse Joodse gemeenschap in een internationale context. Sinds de vroegmoderne tijd heeft de Joodse gemeenschap een belangrijke plaats ingenomen in de Amsterdamse samenleving. Tegelijkertijd vormt Amsterdam al eeuwenlang een kruispunt van de transnationale Joodse geschiedenis. Vanaf eind zestiende eeuw zochten Joden afkomstig uit Spanje, Portugal en Midden- en Oost-Europa hun toevlucht in Amsterdam en vanaf de zeventiende eeuw trokken Joden vanuit Amsterdam naar Engeland, Brazilië, Suriname, de Antillen en Noord-Amerika om zich daar te vestigen. In de achttiende eeuw was Amsterdam uitgegroeid tot de grootste Joodse stedelijke gemeenschap in heel Europa. Dat gaf Amsterdam grote uitstraling in de internationale Joodse wereld, die het tot in de twintigste eeuw behield. Sinds 1945 gaf een gedecimeerde gemeenschap opnieuw vorm aan de Joodse identiteit in een sterk veranderde internationale context. Een van de speerpunten van Wallets onderwijs en onderzoek zal de historische ontwikkeling en huidige betekenis van Amsterdam als ‘Joodse stad’ zijn.
Met de Bibliotheca Rosenthaliana, de Ets Haim/Livraria Montezinos, het Stadsarchief en het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis beschikt Amsterdam over een rijke collectie Joodse archieven. In Wallets onderzoek nemen deze collecties een belangrijke plaats in.